11508 CAINEOILIC

The Pope and the abuse scandal: a guide for perplexed Catholics

Here we publish a narrative account of the furore that engulfed Pope Benedict
XV after claims that he covered up clerical abuse

13 April 2010
The Munich case

The recent furore surrounding Pope Benedict XVI began with a report in the New York Times on
Friday, March 12, headlined "Abuse Scandal in Germany Edges Closer to Pope™. The article, by
Nicholas Kulish and Rachel Donadio, disclosed that in 1980 the Archdiocese of Munich and
Freising agreed to house a priest of the Diocese of Essen while he underwent therapy after he was
accused of molesting boys. The priest was later allowed to resume his pastoral duties in Munich
archdiocese. He eventually committed further abuses and was prosecuted.

The New York Times was the first newspaper in the English-speaking world to report on the
Munich case. But it was first brought to the attention of the archdiocese by the German paper
Stiddeutsche Zeitung.

The report was explosive because the future Pope Benedict was in charge of Munich archdiocese at
the time the decision was taken to send the priest, known initially as Fr "H" and later named as
Peter Hullermann, for therapy.

The archdiocese issued a statement saying that "serious mistakes" had been made in the case, but
that the vicar general at the time, Fr Gerhard Gruber, and not then Archbishop Joseph Ratzinger,
was responsible for reassigning the priest to pastoral ministry. Vatican spokesman Fr Federico
Lombardi said he had nothing to add to the archdiocese's statement, which he said showed the
future Pope's "non-responsibility” for the errors.

The New York Times quoted a Dominican priest and canon lawyer, Fr Thomas Doyle, who
challenged the archdiocese's account.

"Nonsense," Fr Doyle said. "Pope Benedict is a micromanager. He's the old style. Anything like that
would necessarily have been brought to his attention. Tell the vicar general to find a better line.
What he's trying to do, obviously, is protect the Pope."

The newspaper described Fr Doyle as "an early and well-known whistle-blower on sexual abuse in
the Church”. It omitted to mention that he had a history of clashing with Church authorities on other
matters. In 2004, for example, he was dismissed from his post as an air force chaplain by
Archbishop Edwin O'Brien and was barred in 2008 from offering legal representation in the
Archdiocese of St Louis by the then Archbishop Raymond Burke.

The world's media seized on the New York Times report. And the next day some news outlets
offered new, and even more dramatic, interpretations of the case. The Times of London, for
example, headlined its report "Pope knew priest was paedophile but allowed him to continue with


http://www.nytimes.com/2010/03/13/world/europe/13pope.html
http://www.erzbistum-muenchen.de/Page004285_923.aspx
http://www.nytimes.com/2004/04/29/us/catholic-priest-who-aids-church-sexual-abuse-victims-loses-job-military-chaplain.html
http://archstl.org/archstl/page/explanatory-note-decree-extra-judicial-adjudication-regarding-rev-thomas-p-doyle-op
http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/faith/article7060406.ece

ministry". But the story, by Richard Owen, offered no evidence for the headline.

Commentators hostile to the Church also pounced on the case. The celebrated New Atheist
Christopher Hitchens wrote an incendiary column for Slate, in which he accused the Pope of
"obstructing justice on a global scale” and said his "whole career has the stench of evil - a clinging
and systematic evil that is beyond the power of exorcism to dispel”.

Sean Murphy, a Canadian former police officer who worked on an abuse case that led to the
conviction of a Catholic priest, published a systematic refutation of Hitchens's article on the
Catholic Education Resource Centre website. He concluded that Hitchens had been "remarkably
careless in his reading and incompetent in his research".

In a rare interview, Mgr Charles Scicluna, promoter of justice of the Congregation for the Doctrine
of the Faith, said that claims that the Pope was responsible for covering up abuse were "false and
calumnious”.

But other respected Catholic commentators suggested that the Vatican and the Archdiocese of
Munich and Freising should shed more light on the Hullermann case. John Allen of the National
Catholic Reporter said that "true friends of the Pope" should press for full disclosure.

"The Munich archdiocese could publish a comprehensive list of every priest, diocesan and religious,
who served in the archdiocese between May 1977 and February 1982, along with whatever
information Church officials had at the time about any accusations against them, and what was
done," he wrote.

"Church officials in Munich could invite responsible journalists or investigators to examine the
records independently, obviously with the understanding that in the case of false or unproven
allegations, confidentiality of the parties would be preserved.

"The idea would be to reassure public opinion that the Church isn't holding anything back, that this
is indeed complete transparency." George Weigel, the biographer of Pope John Paul I1, echoed this

suggestion.

He wrote: "A documented chronology how the Archdiocese of Munich-Freising handled the case of
an abusing priest who had been brought to Munich for therapy while Ratzinger was archbishop
would help buttress the flat denials, by both the Vatican and the archdiocese, that Ratzinger
knowingly reassigned a known abuser to pastoral work ...

" More and clearer explanations of how the canonical procedures put into place at the Congregation
for the Doctrine of the Faith several years ago have accelerated, not impeded, the Church's
disciplining of abusive clergy would also be useful.”

The Murphy case

On March 24, the New York Times published a sensational new report alleging that top Vatican
officials, including the future Pope, "did not defrock a priest who molested as many as 200 deaf
boys". The article, headlined "Vatican Declined to Defrock US Priest Who Abused Boys™ and
written by Laurie Goodstein, claimed that internal correspondence from bishops directly to Cardinal
Ratzinger, published on the paper's website, showed "that while Church officials tussled over



http://www.slate.com/id/2247861/
http://www.catholiceducation.org/articles/apologetics/ap0329.htm
http://www.zenit.org/rssenglish-28634
http://ncronline.org/blogs/all-things-catholic/memo-munich-get-it-out-now
http://www.firstthings.com/onthesquare/2010/03/scoundrel-times
http://www.firstthings.com/onthesquare/2010/03/scoundrel-times
http://www.nytimes.com/2010/03/25/world/europe/25vatican.html?scp=6&sq=rembert%20weakland&st=cse

whether the priest should be dismissed, their highest priority was protecting the Church from
scandal™.

The paper said that the cardinal had failed to respond to two letters from Archbishop Rembert
Weakland of Milwaukee concerning the priest, Fr Lawrence Murphy, and that the case was halted
after Fr Murphy wrote to Cardinal Ratzinger saying he should not be tried because he had repented
and was in poor health.

The report created a media firestorm as newspapers and television stations across the world picked
up on the allegations. BBC News online, for example, ran the headline "Pope accused of failing to
act on sex abuse case". Many websites and television programmes held discussions over whether
the Pope should resign. The Vatican press office took the unusual step of issuing a detailed
statement on an individual case. It is worth reproducing in full because it exposes some of the
weaknesses of the New York Times report.

It said: "The tragic case of Fr Lawrence Murphy, a priest of the Archdiocese of Milwaukee,
involved particularly vulnerable victims who suffered terribly from what he did. By sexually
abusing children who were hearing-impaired, Fr Murphy violated the law and, more importantly,
the sacred trust that his victims had placed in him.

"During the mid-1970s, some of Fr Murphy's victims reported his abuse to civil authorities, who
investigated him at that time; however, according to news reports, that investigation was
dropped.The Congregation for the Doctrine of the Faith was not informed of the matter until some
20 years later.

It has been suggested that a relationship exists between the application of Crimen sollicitationis [a
1922 document setting out norms for dealing with sexual abuse by clergy] and the non-reporting of
child abuse to civil authorities in this case. In fact, there is no such relationship. Indeed, contrary to
some statements that have circulated in the press, neither Crimen nor the Code of Canon Law ever
prohibited the reporting of child abuse to law enforcement authorities.

"In the late 1990s, after over two decades had passed since the abuse had been reported to diocesan
officials and the police, the Congregation for the Doctrine of the Faith was presented for the first
time with the question of how to treat the Murphy case canonically.

"The Congregation was informed of the matter because it involved solicitation in the confessional,
which is a violation of the Sacrament of Penance. It is important to note that the canonical question
presented to the Congregation was unrelated to any potential civil or criminal proceedings against

Fr Murphy.

"In such cases, the Code of Canon Law does not envision automatic penalties, but recommends that
a judgment be made not excluding even the greatest ecclesiastical penalty of dismissal from the
clerical state.

"In light of the facts that Fr Murphy was elderly and in very poor health, and that he was living in
seclusion and no allegations of abuse had been reported in over 20 years, the Congregation for the
Doctrine of the Faith suggested that the Archbishop of Milwaukee give consideration to addressing
the situation by, for example, restricting Fr Murphy's public ministry and requiring that Fr Murphy
accept full responsibility for the gravity of his acts. Fr Murphy died approximately four months
later, without further incident."”


http://documents.nytimes.com/reverend-lawrence-c-murphy-abuse-case#document/p54
http://news.bbc.co.uk/1/hi/8587082.stm
http://www.zenit.org/article-28746?l=english
http://www.zenit.org/article-28746?l=english
http://www.vatican.va/resources/resources_crimen-sollicitationis-1962_en.html

The New York Times report was further undermined when Fr Thomas Brundage, the presiding
judge in the case, published an article revealing that not a single journalist had attempted to contact
him to verify the facts. His testimony was significant because he said that, to the best of his
knowledge, the future Pope played no part in the case.

He wrote: "With regard to the role of then Cardinal Joseph Ratzinger (now Pope Benedict XV1), in
this matter, | have no reason to believe that he was involved at all. Placing this matter at his
doorstep is a huge leap of logic and information."

Fr Brundage initially said the case against Murphy was never halted, but later confirmed that it was
abated shortly before the priest's death.

"Fr Murphy’s death two days after Archbishop Weakland’s August 19 1998 letter made the matter
moot as de-facto death permanently abated the case,” he wrote.

Canadian priest Fr Raymond de Souza raised yet further questions about the New York Times
report, particularly regarding the role of Archbishop Weakland, who was responsible for the
Murphy case for more than 20 years.

"The New York Times story had two sources,” he wrote in the National Review Online. "First,
lawyers who currently have a civil suit pending against the Archdiocese of Milwaukee. One of the
lawyers, Jeffrey Anderson, also has cases in the United States Supreme Court pending against the
Holy See. He has a direct financial interest in the matter being reported.

"The second source was Archbishop Rembert Weakland, retired Archbishop of Milwaukee. He ...
had responsibility for the Fr Murphy case between 1977 and 1998, when Fr Murphy died. He has
long been embittered that his maladministration of the Archdiocese of Milwaukee earned him the
disfavour of Pope John Paul 11 and Cardinal Joseph Ratzinger, long before it was revealed that he
had used parishioners' money to pay off his clandestine lover. He is prima facie not a reliable
source."

Others criticised the report for its vague chronology and its failure to state clearly that in the 1990s
Cardinal Ratzinger was not responsible for most priestly abuse cases. The Congregation for the
Doctrine of the Faith handled the case because of the claim that Murphy abused the sacrament of
Confession. It was only in 2001, with the publication of the Motu Proprio Sacramentorum
sanctitatis tutela, that responsibility for the problem of sexual abuse of minors by clerics was given
to Cardinal Ratzinger.

On March 24 the New York Times published another report on the Munich case, claiming that the
future Pope was "kept more closely apprised” of the case "than previous Church statements have
suggested, raising fresh questions about his handling of a scandal unfolding under his direct
supervision before he rose to the top of the Church's hierarchy".

The Vatican press office responded immediately, referring to a statement by the Munich
archdiocese which said: ""The article in the New York Times contains no new information beyond
that which the archdiocese has already communicated concerning the then archbishop's knowledge
of the situation of Fr H. Thus the archdiocese confirms the position, according to which the then
archbishop had no knowledge of the decision to reassign Fr H to pastoral activities in a parish. It
rejects any other version of events as mere speculation.”



http://catholicanchor.org/wordpress/?p=601
http://catholicanchor.org/wordpress/?p=620%22
http://corner.nationalreview.com/post/?q=ZDkxYmUzMTQ1YWUyMzRkMzg4Y2RiN2UyOWIzNDVkNDM=
http://www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/motu_proprio/documents/hf_jp-ii_motu-proprio_20020110_sacramentorum-sanctitatis-tutela_lt.html
http://www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/motu_proprio/documents/hf_jp-ii_motu-proprio_20020110_sacramentorum-sanctitatis-tutela_lt.html
http://www.nytimes.com/2010/03/26/world/europe/26church.html
http://212.77.1.245/news_services/press/vis/dinamiche/e2_en.htm

The Kiesle case

On Friday April 9, the Associated Press triggered a third global media outcry when it published a
report claiming that the future Pope had delayed punishing a paedophile priest. The report, written
by Gillian Flaccus and headlined "Future Pope stalled paedophile case", suggested that Cardinal
Ratzinger had resisted pleas to "defrock™ Fr Stephen Kiesle, a Californian priest who had molested
children. AP published a letter from 1985 bearing the cardinal's signature, which, it said, was "the
strongest challenge yet to the Vatican's insistence that Benedict played no role in blocking the
removal of paedophile priests during his years as head of the Catholic Church's doctrinal watchdog
office".

Jeffrey Lena, a lawyer to the Holy See based in California, said that the letter appeared to be "a
form letter typically sent out initially with respect to laicisation cases™ when men ask to leave the
priesthood.

"There may be some overstep and rush to judgment going on here," Mr Lena said. "During the
entire course of the proceeding the priest remained under the control, authority and care of the local
bishop who was responsible to make sure he did no harm, as the canon law provides. The abuse
case wasn't transferred to the Vatican at all.”

Phil Lawler, director of Catholic Culture, described the AP report as a "completely phoney story".

He said: "This was not a case in which a bishop wanted to discipline his priest and the Vatican
official demurred. This was not a case in which a priest remained active in ministry, and the Vatican
did nothing to protect the children under his pastoral care. This was not a case in which the Vatican
covered up evidence of a priest's misconduct.

"This was a case in which a priest asked to be released from his vows, and the Vatican - which had
been flooded by such requests throughout the 1970s - wanted to consider all such cases carefully. In
short, if you're looking for evidence of a sex abuse crisis in the Catholic Church, this case is
irrelevant.”

He added: "Competent reporters, when dealing with a story that involves special expertise, seek
information from experts in that field. Capable journalists following this story should have sought
out canon lawyers to explain the 1985 document - not merely relied on the highly biased testimony
of civil lawyers who have lodged multiple suits against the Church.

"If they had understood the case, objective reporters would have recognised that they had no story.
But in this case, reporters for the major media outlets are far from objective."”

New Atheist legal threat

On March 29 Christopher Hitchens wrote a new article for Slate in which he hinted that the Pope
would face arrest during his September visit to Britain.

"The secular authorities have been feeble for too long but now some lawyers and prosecutors are
starting to bestir themselves," he wrote.

"I know some serious men of law who are discussing what to do if Benedict tries to make his


http://news.yahoo.com/s/ap/20100409/ap_on_re_us/us_pope_church_abuse
http://www.google.com/hostednews/ap/article/ALeqM5h6nIKHrrT6dc6NGDELu224PhhUrwD9EVNR300
http://uk.news.yahoo.com/22/20100410/tts-uk-pope-abuse-california-ca02f96.html
http://www.catholicculture.org/about/leadership/bio_phil_lawler.cfm
http://www.catholicculture.org/commentary/otn.cfm?ID=632
http://www.slate.com/id/2249130

proposed visit to Britain in the fall. 1t's enough. There has to be a reckoning, and it should start
now."

Three days later the Guardian published an opinion piece by Geoffrey Robertson, a barrister and
UN appeal judge, implying that the Pope should be tried for crimes against humanity. He likened
Benedict XV1 to the genocidal Sudanese president Omar al-Bashir and suggested that he too might
be indicted by the International Criminal Court.

On April 11 the Sunday Times reported that Richard Dawkins was planning "a legal ambush™ for
the Pope in September. The article disclosed that Dawkins and Hitchens had commissioned
Geoffrey Robertson and Mark Stephens, a solicitor at the London law firm Finers Stephens
Innocent, "to present a justification for legal action”.

Dawkins quickly distanced himself from the report.

He wrote: "Here is what really happened. Christopher Hitchens first proposed the legal challenge
idea to me on March 14. | responded enthusiastically, and suggested the name of a high-profile
human rights lawyer whom | know. | had lost her address, however, and set about tracking her
down.

"Meanwhile, Christopher made the brilliant suggestion of Geoffrey Robertson. He approached him,
and Mr Robertson's subsequent 'Put the Pope in the dock’ article in the Guardian shows him to be
ideal. The case is obviously in good hands, with him and Mark Stephens.

"l am especially intrigued by the proposed challenge to the legality of the Vatican as a sovereign
state whose head can claim diplomatic immunity."

Dawkins clarified that the intention was not, in fact, to arrest the Pope but to use the law to turn
public opinion against the papal visit.

He said: "Even if the Pope doesn't end up in the dock, and even if the Vatican doesn't cancel the
visit, | am optimistic that we shall raise public consciousness to the point where the British
Government will find it very awkward indeed to go ahead with the Pope's visit, let alone pay for it."

Christopher Hitchens, too, appeared to play down the legal threat in a Slate column on April 12,
while continuing to heap insults on the Pope.

"If [Benedict XV1] gets away with it," he said, "then he gets away with it, and the faithful can be
proud of their supreme leader. But this we can promise, now that his own signature has been found
on Fr Kiesle's permission to rape: there will be only one subject of conversation until Ratzinger
calls off his visit, and only one subject if he decides to try to go through with it. In either event, he
will be remembered for only one thing long after he is dead."

Commentators greeted the disclosure that Dawkins and Hitchens were the source of the legal threat
to the Pope with widespread derision. David Blackburn of the Spectator said Dawkins's challenge
verged "on the pathologically absurd”. And Sam Leith of the Evening Standard said Hitchens and
Dawkins "had a philosophical beef with the Pope before they had a legal one, and they will appear
to many people to be acting in their roles as professional atheists with books to promote™.

Meanwhile, Neil Addison, a lawyer and national director of the Thomas More Legal Centre,



http://m.guardian.co.uk/?id=102202&story=http://www.guardian.co.uk/commentisfree/libertycentral/2010/apr/02/pope-legal-immunity-international-law
http://www.doughtystreet.co.uk/barristers/geoffrey_robertson_qc.cfm
http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/faith/article7094310.ece
http://www.fsilaw.com/Profiles/Mark%20Stephens.aspx
http://scienceblogs.com/pharyngula/2010/04/you_cant_trust_a_murdoch_paper.php
http://www.slate.com/id/2250557/?from=rss
http://www.spectator.co.uk/cappuccinoculture/5907838/the-battle-against-christ.thtml
http://www.thisislondon.co.uk/standard/article-23823659-insult-doesnt-need-to-come-with-injuries.do
http://www.thomasmorelegal.org.uk/

described Geoffrey Robertson's legal argument as "rubbish".

"The legal status of the Vatican as an independent state may be regarded by some as ridiculous and
it can be described as anomalous but it is nevertheless a legal fact and it is frankly fatuous for a
lawyer to suggest otherwise," he said, adding: "When a lawyer writes an article or blog and invokes
the law then people are entitled to assume that they are quoting the law accurately, not just engaging
in personal prejudice and polemic masquerading as legal fact."”

The Pope's record

In the middle of the controversy, John Allen wrote a long essay on Benedict XVI and clerical abuse.
In November 2002, Allen recalled, Cardinal Ratzinger was asked to comment on the abuse scandal
in the United States and appeared to blame the media. But in 2003-2004, Allen said, the Pope
underwent a "conversion experience”, after which "he and his staff seemed driven by a convert's
zeal to clean up the mess".

In a subsequent article in the New York Times, Allen argued that "Benedict XVI isn't just part of
the problem. He's also a major chapter in the solution”.

"After being elected Pope, Benedict made the abuse cases a priority," he wrote. "One of his first
acts was to discipline two high-profile clerics against whom sex abuse allegations had been hanging
around for decades, but had previously been protected at the highest levels.

"He is also the first pope ever to meet with victims of abuse, which he did in the United States and
Australia in 2008. He spoke openly about the crisis some five times during his 2008 visit to the
United States. And he became the first pope to devote an entire document to the sex abuse crisis, his
pastoral letter to Ireland.”

Archbishop Vincent Nichols of Westminster suggested that Pope Benedict was "the one above all
else in Rome that has tackled this thing head on™. Writing in the Times, he said: "When he was in
charge of the Congregation for the Doctrine of the Faith he led important changes made in Church
law: the inclusion in canon law of internet offences against children, the extension of child abuse
offences to include the sexual abuse of all under 18, the case by case waiving of the statue of
limitation and the establishment of a fast-track dismissal from the clerical state for offenders. He is
not an idle observer. His actions speak as well as his words."


http://religionlaw.blogspot.com/2010/04/put-pope-in-dock.html
http://ncronline.org/news/accountability/will-ratzingers-past-trump-benedicts-present
http://www.nytimes.com/2010/03/28/opinion/28allen.html
http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/columnists/guest_contributors/article7076344.ece

